Rady a tipy pro expanzi e-shopu na polský trh

Datum vydání novinky: 19. 5. 2021
Plánujete se svým e-shopem expandovat do zahraničí? Jako jeden z našich nejbližších trhů se nabízí sousední Polsko. Je naším severo-východním sousedem a jazykově je nám po Slovensku nejbližší. Narozdíl od Slovenska však jde o téměř 10 krát větší trh s bezmála 40 miliony obyvatel. Proč dělá expanze na polský trh českým eshopům takové problémy? Jen s přeloženou jazykovou mutací svého eshopu v Polsku pravděpodobně neuspějete. Níže jsme pro vás připravili několik tipů, které vám s expanzí na polský trh výrazně pomohou.

Odlišnosti polského trhu

Polský trh je od našeho nebo slovenského úplně rozdílný a je nutné se přizpůsobit místním specifikům. Ta se týkají nákupního chování, nabídky způsobů dopravy a platebních metod, ale i přístupu k marketingovým kampaním.

“Ze sousedních trhů je polský s téměř 40 miliony obyvatel druhý největší hned po Německu.“

V Polsku je silně zakořeněná nedůvěra vůči zahraničním subjektům. Proto je vhodné mít k dispozici kamennou prodejnu nebo výdejnu, která bude sloužit mimo jiné i pro reklamaci zboží. Díky silné konkurenci e-shopů a obecné penetraci produktů na trhu dbá polský zákazník na recenze a “hvězdičkové” hodnocení e-shopu.

Polští zákazníci jsou tedy ve srovnání s českými mnohem více ovlivněni zákaznickými recenzemi a zkušenostmi jiných klientů. Proto je důležité zákaznické hodnocení získávat a aktivně s ním pracovat. Negativní hodnocení nikde nenechávejte bez odpovědi a nápravy. V Polsku je hned několik důvěryhodných a používaných služeb, které hodnocení poskytují. Těmi největšími jsou ceneo.pl, které porovnává nabídky eshopů a také sbírá recenze (jako Heureka). Druhým je opineo.pl, které se zaměřuje pouze na hodnocení eshopů a každoročně uděluje nejlepším eshopům prestižní ocenění ''nejlepší e-shopy roku''.

Na investici do polské mutace e-shopu se nevyplatí šetřit. Pokud na jiných sousedních trzích využíváte českou platební bránu, tak pro polský trh její použití příliš nedoporučujeme. Nejvyužívanější platební brány u nás spolupracují s bankami ČSOB a Českou Spořitelnou (Erste). Ani jedna z těchto bankovních skupin však na polském trhu nepůsobí. Polským zákazníkům tak není známé ani jejich logo. Česká platební brána pro polské zákazníky není dostatečně důvěryhodná, a to je důvodem nedokončení objednávky a odchodu z e-shopu. Z našich zkušeností může být storno těchto objednávek více jak 30 %.

Při špatně zvolené platební bráně může být storno objednávek více jak 30 %

Největším polským a celosvětově známým hráčem je platební brána PayU. Dále jsou zde velmi rozšířené Przelewy24. Obě tyto služby umožňují kromě platby kartou také bankovní tlačítka, tzv. okamžitý bankovní převod. V Polsku je tato platební metoda velmi populární, a tento způsob platby významně převyšuje i využití dobírky.

Pokud uvažujete o vhodných způsobech dopravy, tak na Polskou poštu zapomeňte. Její pověst ji “předchází” a ztěží najdete v Polsku eshop, který ji nabízí. Na druhou stranu kurýr je samozřejmostí a s DPD nebo DHL určitě chybu neuděláte. Co je důležité vědět je, že v Polsku není zvykem, aby si lidé nechali balíčky posílat do práce, jako je tomu u nás. Tím je pro polského zákazníka převzetí zásilky z našeho pohledu komplikovanější. Nebyli by to ale naši severovýchodní sousedé, aby si s tím neporadili. Již před více než 100 lety, kdy se nikomu o internetu ani nezdálo, založili službu Paczka w Ruchu. Balíčky tak bylo možné převzít ve stáncích novinové služby. Dnes se jedná o síť kiosků, nabízejících nejen tiskoviny, ale také občerstvení a právě možnost vyzvednutí internetových zásilek.  Trendem posledních let jsou také tzv. Paczkomaty, tedy výdejní boxy. Po celém Polsku je jich více než 15 000 a jsou dostupné 24/7.

Co byste měli ještě vědět o polském trhu?

  • Polština má mnoho dialektů a pro úspěšný eshop je nutné, aby byl přeložen spisovně. Překladatele vybírejte pečlivě.
  • Polský trh je přibližně 4x větší než ten náš a dokonce o 8x větší než slovenský. Pokud chcete expandovat naplno, dopředu počítejte s většími rozpočty na marketing.
  • Polsko společně s Řeckem mají nejvyšší podíl uživatelů AdBlocku (až 40% uživatelů internetu). Z tohoto důvodu se téměř všechny kampaně platí v režimu CPC.

Pokud chcete také úspěšný eshop v Polsku!

Máte nějaké dotazy? Kontaktujte nás.
Ozveme se vám