Optimalizace fulltextového vyhledávání pro e-shop magistra.cz

Datum vydání novinky: 3. 6. 2021
Poslední rok byl z pohledu e-commerce rekordní. Poté, co došlo v loňském roce z důvodu vládních nařízení k omezení pohybu osob, většina prodejů se přesunula na internet. Jen v Evropě byl meziroční nárůst online tržeb o téměř 50 %.
“Při nevhodném nastavení fulltextu může až polovina vyhledávání skončit bez výsledku, což vede k odchodu návštěvníků pryč z e-shopu.”

Pro každý e-shop je důležité intuitivní používání a pozitivní uživatelský zážitek. Není to však jen o všeobecně známých věcech jako vhodná struktura kategorií, dobře sestavený detail produktu nebo průchod košíkem. Jednou z hojně využívaných funkcionalit je fulltextové vyhledávání. Při správném nastavení pomůže uživatelům rychle nalézt hledaný produkt, případně nasměrovat do vhodné kategorie. Při nevhodném nastavení může až polovina všech vyhledávaných dotazů skončit bez výsledku, což nejčastěji vede k odchodu návštěvníků z e-shopu.

Na jaře 2021 jsme optimalizovali možnosti fulltextového vyhledávání v e-shopu lékáren MAGISTRA.cz pomocí Fuzzy search, tedy funkce hledání nepřesné shody. Jde o vyhledávací algoritmus, který na webu, či e-shopu vyhledává stránky, které budou pravděpodobně relevantní pro vyhledávaný dotaz, i když tento dotaz neodpovídá přesné shodě. Přesné a vysoce relevantní shody se zobrazují v horní části seznamu. Při optimalizaci vyhledávání jsme se zaměřili na řešení nejčastějších příčin neúspěšného hledání jako jsou překlepy, pravopisné chyby, počeštění cizích názvů či chybějící diakritika. Optimalizací fulltextu jsme například vyřešili i problém s hledáním méně než 3 znaků. Jedná se o specifické případy zejména u lékárenského sortimentu, kdy název vitamínů obsahuje často i méně než tři znaky  (vitamín B2). Nově tak vyhledávání funguje již od jednoho znaku a našeptávání od dvou

Na e-shopu jsme provedli A/B testování, abychom změřili vliv úprav na výsledky vyhledávání a zobrazení našeptávání před a po optimalizacích. Výsledky A/B testu ukázaly, že počet průchodu z našeptávání se zvýšil o 55,23% a konverzní poměr cíle o 13,04%. Našeptávání se hledajícím uživatelům zobrazilo o 38,64% vícekrát než před optimalizací. Celková konverze e-shopu se zvýšila o 21,13%.

Provedeme vás procesem tvorby úspěšného e-shopu.

Máte nějaké dotazy? Kontaktujte nás.
Soubor byl úspěšně nahrán